Handelsvillkor

Biofood-Biolivs AB är ett grossistföretag och vi levererar varor för försäljning alternativt användning i produktion/servering till företag inom eller med anknytning till hälso-, friskvård- och livsmedelsbranschen (ej till företag utanför branschen eller privatpersoner). Inköps- och ekonomiska föreningar kan också handla av oss men får alltid betala sin frakt och beställa i hela ytterförpackningar (kollin).

Beställ i antal styck (10×500 g beställs som 10 st) och företrädesvis i hela ytterförpackningar (kollin), cirka 3 brutna kollin per order kan tillämpas då det innebär extra hantering. Vid köp av brutet kolli debiteras ett påslag av 10 % på  styckpriset. Vissa artiklar säljer vi endast i hel kolli. Obs! Brutna kollin får endast beställas av våra återförsäljare, ej föreningar etc.

Beställ gärna med artikelnummer för att underlätta vår hantering. Vid felleverans på grund av att fel artikelnummer anges vid beställning, skickar vi inte en extra order eller tar retur fraktfritt.

Kontrollera ditt ordererkännande noggrant och kontakta oss snarast för eventuella korrigeringar och/eller tillägg. Hör vi inget, tar vi det som att du accepterar ordererkännandet och att det är den informationen som gäller.

Ändring och/eller tillägg av er order skickas alltid till order@biofood.se för rätt hantering.

FRAKT

För leverans till Stockholm, inkl. förorter, utan kylvaror debiteras fraktkostnad vid köp under 2 000 kronor netto och i övriga landet vid köp under 3 000 kr netto. För leverans med kylvaror debiteras fraktkostnad vid köp under 4000 kronor netto i hela landet.

Om inte fraktgränsen uppnås på grund av att en eller flera varor är slut, får kunden komplettera med andra varor eller stå för fraktkostnaden själv. Inköps- och ekonomiska föreningar debiteras alltid fraktavgift. Vid beställning under 500 kronor netto debiteras alltid en expeditionsavgift på 50 kronor exkl moms.

 

VID LEVERANS

Titta igenom fraktsedeln noggrant, om möjligt – fotografera eventuell synlig skada och se till att chauffören noterar eventuella skador eller förlust på fraktsedeln innan godset kvitteras. Har du frågor, kontakta reklamations- och fakturaavdelningen omgående. Anmärkningar på leveranser ska ske inom tre dagar efter mottagandet.

 

Upptäcker du eventuella skador, vänligen fotografera kartong med innehåll innan du packar upp, samt dokumentera skadan/skadorna. För leverans utan kvittens får mottagare stå för eventuella skador ifall fraktbolag ej noterat skadan.

 

REKLAMTAION

För retur samt reklamations- och fakturaärenden, kontakta oss under våra särskilda öppettider:

Måndag – Torsdag            09:00-11:00 och 14:00-16:00

Fredag                                  09:00-11:00

 

Obs! Oanmälda returer godkänns ej!

Livsmedel som blir angripet av ohyra efter lång och/eller fel förvaring ersätts inte. Hållbarheten garanterar inte ”djurfritt”, beställ hellre mindre mängd.

 

PRISER

Priserna anges exklusive moms och gäller per styck eller kilo med reservation för prisändringar. Den högra priskolumnen visar vårt rekommenderande utpris.

Priserna justeras fyra gånger per år, den 1/2, 1/5, 1/8 och 1/11. Fasta priser gäller ej beställningsvaror (B.)

 

PRISRESERVATION

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar p g a. feltryck eller kraftiga prisändringar från våra leverantörer.

 

BESTÄLLNING/ORDER, TILLÄGG & ÄNDRINGAR

 

LEVERANSER INOM STOCKHOLM INKL. FÖRORTER

Tillägg och/eller ändring av order måste meddelas före klockan 10:00 dagen för orderavgång.* Normalt dagen innan leverans.

 

LEVERANSER TILL ÖVRIGA LANDET

Tillägg och/eller ändring av order måste meddelas före klockan 14:00 dagen innan orderavgång.*

För tillägg och/eller ändringar av kylvaruorder måste meddelas före klockan 10:00 dagen innan orderavgång.*

Observera att hämtning av gods i lagret inte tillämpas längre.

 

* = avgång från lager i Jönköping

 

Tillägg till webborder mejlas, faxas eller rings in – ej genom ny webborder.

 

BESTÄLLNINGSVAROR

Leveranstiden varierar beroende på produkt, fråga vid beställningstillfället.

 

LEVERANS

Vi jobbar med olika fraktbolag, främst Schenker Logistics. Normal leveranstid är 1-3 dagar från utleveransdagen. Observera att leveranstiden kan variera kraftigt beroende på destinationsort. Biofood har inte tjänsten ”Leveransgaranti”, d v s vi kan inte säga eller garantera vilken dag gods är framme hos kund – endast när det skickas från vårt lager i Jönköping. För leveranser utanför Stockholm inkl. förorter kontrollera med Schenker, tfn 036-18 32 00, vilka utkörningsdagar du har till din adress och beställ dina varor i god tid. Särskilt viktigt är detta under veckor med ”röda” dagar, vilket minskar antalet utkörningsdagar.

 

TELEFON- OCH MAILAVISERING

Fraktbolagen tar ut en avgift vid telefonavisering – 100 kronor brutto. Vid avisering via mail utgår ingen avgift. Vänligen meddela i  ordern om du önskar någon av tjänsterna.

 

ADRESSÄNDRING EFTER BOKAD TRANSPORT

Fraktbolagen tar ut en avgift vid eventuell ändring av leveransadress efter godsupphämtning.

 

RESTORDER

Vi tillämpar inget restordersystem. Varor som är slut i lager vid beställningstillfället får antingen väntas in eller beställas på nytt.

 

BETALNING

Om inget annat avtalats betalas första beställningen alltid i förskott till vårt bankgiro 988-7324, därefter levererar vi mot faktura. Betalningsvillkoren är 10 dagar netto, varefter dröjsmålsränta debiteras med 1,75 % per månad samt en expeditionsavgift på 50 kronor exkl. moms.

Vi är tacksamma om du i första hand betalar dina fakturor till vårt bankgiro, gäller även förskottsinbetalningar.

BG 988-7324.

Var rädd om vår jord och välj e-faktura!
20 dagar betalningsvillkor om de alltid beställer via webben och tar e-faktura pdf på e-post.
30 dagar om de alltid beställer via webben samt anmäler sig till autogirobetalning på vår hemsida.

Du kan alltid kontakta oss via:
Hemsida: www.biofood.se

Telefon: 08-500 200 00

E-mail: info@biofood.se

 
 
 
 
 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK