Inspiration

Blogg

Därför ska du minska ner intaget av dessa livsmedel!

Postad den 30 Jan, 2017 i Blogg | Inga kommentarer »

Det pratas om att viss mat stimulerar inflammationer i kroppen. I läkaren Helena Nyblom nya bok ”Läkarens guide till den naturliga supermaten” får du både reda på vilken mat som är mest hälsosam och vilka livsmedel du bör undvika om du mota inflammationer i grind.

6 livsmedelsgrupper att se upp med:

1.Processade kolhydrater som vitt socker, vitt bröd, vit pasta, bullar och kakor. Dessa ger ett snabbt ökat blodsocker som bidrar till inflammation genom att bilda ett ämne, så kallat advanced glycation end product (AGE). Detta ämne kan medverka till att starta inflammation i vävnaden. Därför är det klokt att välja fullkornsalternativ så ofta som möjligt. Själv använder jag dock hellre en mindremängd vitt socker än att utesluta det helt och istället välja olika sötningsmedel.Återigen handlar allt om proportioner och balans!

2. Söta drycker av olika slag.

3. Mättat fett hittar man i rött kött och charkuterivaror, feta ostar, feta mejerivaror samt feta desserter och glass. En viss del mättat fett är livsnödvändigt för kroppen men de allra flesta äter idag för mycket vilket istället bidrar till att öka inflammationsgraden i kroppen.

4. Snabbmat och dressingar rika på solros- och majsolja som innehåller mycket omega 6-fettsyror.

5. Stekt, rostad och friterad mat. När man behandlar maten genom att steka eller rosta den bildas ett ämne som är inflammationsframkallande. Därför bör man inte äta rostad mat regelbundet.

6. Mat som innehåller transfetter är starkt inflammationsframkallande. Därför har många länder förbjudit dessa och många producenter försöker att minska användningen. Man kan hitta transfetter i bland annat kakor, bakverk och snabbmat. De kan på innehållsdeklarationen benämnas ”delvis härdat fett”.

Ur boken ”Läkarens guide till den naturliga supermaten” av Helena Nyblom, Lava Förlag.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK