Inspiration

Blogg

Lilla sovskolan

Postad den 23 Feb, 2015 i Blogg | Inga kommentarer »

somn_ansikte_webb

För att vara glad och orka med en aktiv livsstil behöver vi sova och äta ordentligt. Varsågod, här får du sju knep för bättre sömn och en piggare vardag!

* Ät efter din dygnsrytm – anpassa måltiderna efter vad som förväntas av dig under dagen. Glöm inte mellanmålen, ät inte försent på kvällen och undvik alkohol, kaffe och tobak.

* Motionera och träna regelbundet, men inte för sent på kvällen.

* Unna dig regelbunden avslappning med yoga, meditation och andningsövningar.

* Om du har möjlighet, ta en tupplur mitt på dagen så sjunker stresshormonerna, du blir pigg och effektiv och du förebygger dippar bättre under dagen.

* Ha fasta rutiner – gå och lägg dig vid ungefär samma tid varje kväll, ge dig tid att sova, vädra sovrummet och undvik att sitta framför datorn precis innan läggdags – låt sovrummet vara en jobbfrizon.

* Ta ett varmt bad! Du blir lättare trött och kroppen kan återhämta sig.

* Kall om fötterna? Varma ullstrumpor hjälper dig att sova bättre

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK