Inspiration

Blogg

Så får du ett hälsorikt 2015!

Postad den 20 Feb, 2015 i Blogg | Inga kommentarer »

jumping

♥ Frossa i rotfrukter! Prova att råriva till maten, hacka ner i soppor och grytor, rosta med vitlök och färsk rosmarin i ugn (ger matigt inslag i en grönsallad), mixa tillsammans med bönor till en god röra eller pressa till vitaminsprakande juicer.
♥ Basa kroppen med mjölksyrade grönsaker (exempelvis fr Tistelvind) i salladen, i woken (när den är klar), som topping på soppan, som sidorätt till en gryta, på linfrökex eller groddbröd. De är förutom basbildande även laddade med näring som fibrer, vitaminer, antioxidanter och mineraler. Jag blandar ner några matskedar i en stor skål med riven kål och morot som jag smakar upp med färska örter och strimlat äpple. Perfekt immunförsvarsstärkare!
♥ Pressa juice på vinteräpple och rödbeta och drick som naturlig kroppsrengörare. Äpplet tar bort rödbetans lite jordaktiga ton.
♥ Gör din egen mandelmjölk genom att blötlägga 1,5 dl mandlar över natten. Skölj sedan mandlarna noga och mixa dem tillsammans med 3,5 dl vatten och ev. 1-2 tsk honung i en blender till en slät mjölk. Sila mjölken i en nötmjölkspåse, genom silduk eller i en finmaskig sil. Smakar som en dröm!
♥ Förgyll bollsmeten (recept hittas ovan) med färgrika bärpulver som blåbär, nypon eller tranbär.
♥ Drick varmt av ört- och tångtéer mellan måltiderna, det hjälper matsmältningen och stödjer vid t ex förkylning.
♥ Byt ut allt smågodis inkl. choklad till nyttiga och innovativa raw food-sötsaker som bollar, pajer, bakelser, smoothies, juicer eller glass.
♥ Lägg till en grön basande smoothie varje dag (eller vecka) mixad på kylt nässelte/äppeljuice/vatten, päron/äpple, valfria bär, mörkgröna blad, bär- och nässelpulver. En grön goding!
♥ Toppa dagens alla mål med rivna rotfrukter, mjölksyrade grönsaker, gröna ärtor, groddar eller skott. 500 gram grönt per dag!
♥ Hela korn (t ex nakenhavre) som blir över efter middagen passar perfekt att vända ner i frukostgröten eller i den hembakade råglimpan.
♥ Starta dagen med en god gröt (fyll upp fiberhavregryn i en skål/kastrull, slå på kokande nässelte och vänd ner groddade eller kokta hela korn (havre, nakenhavre eller dinkel), rör om ordentligt, klart! Lägg ett lager med frysta blåbär i botten av en djup tallrik, häll på gröten, strö över linfrön, klippta torkade plommon, nyponpulver och servera med mandelmjölk. En puff kanel och kardemumma kan lånas in 🙂
♥ Välj med fördel ekologisk.
♥ Låt förändring ta tid, lägg till en sund vana, ett recept eller en ingrediens som inspirerar dig!
♥ Gör aktiva och medvetna val – varje dag – hela året. För dig och din kropp!

Att välja närproducerad mat och äta en nordisk diet är både klimatsnällt samt närande och basande för kroppen, dessutom är det ekonomiskt smart.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK