Inspiration

Blogg

Vilken typ av motion är rätt för dig? Ayurvedan har svaret!

Postad den 12 Jun, 2016 i Blogg | Inga kommentarer »

traning_ayurveda

Enligt engelska NHS, Natural health service, kan regelbunden motion minska risken för uppkomsten av flera allvarliga sjukdomar såsom stroke, hjärtsjukdomar, fetma, diabetes typ och cancer, med 50 procent och minska risken för en för tidig död med 30 procent. Det finns också forskning på motionärer som visar en tydlig koppling mellan bättre mental och fysisk hälsa, såsom självkänsla , humör, sömnkvalitet och mer energi.

Så, vilken motion är bäst för dig? Ayurved, den indiska läkekonsten som bygger på en holistisk syn på kropp och sinne och där örtmedicin har en central roll, kan ha svaret! I Ayurveda, finns det tre olika kroppstyper eller konstitutioner som kallas ”dosha”: Kapha, pitta och vata. Varje dosha har vissa egenskaper och kroppstyper. Vill du veta vilken dosha du är? Klicka här och gör vårt test!

Här är en liten inblick vilka typer av motion som är mest lämpade för varje dosha.

Kapha personer kan verkligen dra nytta av att svettas. De har en kroppstyp som passar utmärkt att upprätthålla längre perioder av aktivitet, eftersom de har utmärkt uthållighet. Träningsformer såsom simning, simhopp och andra vattenaktiviteter passar extra bra.

Pitta personer är de naturliga idrottarna. De utmanar ofta sig själva och pressar sig gärna till det yttersta. En nackdel kan vara att de kan lätt bli uttråkad, så välj gärna en varierande och kreativa träningsform som gympapass, aerobics, löpning och crossfit.

Vata personer har ofta tunna och ömtålig kroppsbyggnader. För att stärka och balansera både kropp och vatas luftiga sinne passar träningsformer såsom yoga, thai chi, pilates eller rask promenad utmärkt.

Förutom att träna kroppen fysiskt är det viktigt för alla olika dosha typer att utöva någon form av mental övning. Både meditation och andningsövningar hjälper till att lugna sinnet och förbättra syretillförseln till hjärnan. Med dagens aktiva livsstil är det extra angeläget att ta regelbundna pauser under dagen och fokusera inåt på vår egen mentala hälsa.

Oavsett vardagsmotionär eller proffs kan kroppen drabbas av skador. Förutom vila kan örter hjälpa till med läkning.

Långvarigt tryck och belastning på muskler, leder och skelett kan leda till inflammation, smärta och svullnad vilket förstås påverkar både musklernas rörlighet och förmåga att orka träna.

Ett riktigt enkelt sätt att hjälpa läka muskler och leder till läkning, är att massera området med stimulerande och värmande oljor med till exempel gurkmeja och ingefära – växter som ökar cirkulationen på det drabbade området och minskar risken för långvarig inflammation. Pukka Active 35 är en underbar olja som innehåller 35 väldoftande och stimulerande örter.

Medan Pukkas Gurkmeja Active är ett kosttillskott som kan stödja leder och muskler vid en rörligt och flexibelt livsstil och passar perfekt om du utför olika sportaktiviteter. Dess skräddarsydda blandning av 12 växter, inklusive Boswellia, ingefära och wholistic extrakt * från gurkmeja, är utformad för att maximera och ge kroppen bästa stöd vid idrottsaktivitet och träning.

* En produkt med wholistic extrakt innebär att produkten består av tre delar: torkade ingredienser, extrakt som framställs med vätska och extrakt där råvara utsätts för skonsamt tryck under låg temperatur som gör att de fettlösliga delarna av råvaran kan utvinnas. Detta sätt att behandla örter ger ett brett spektrum av råvarornas alla välgörande egenskaper då även de fettlösliga delarna kan tillgodogöras kroppen, vilket också innebär att doseringen av en ört kan minskas och färre kapslar behöver intas.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 
 
 
Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli bättre. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. Läs mer | OK