Blogg
Sonnentor – en glädjefull solspridare
Allt började 1988 då Johannes Gutmann såg möjligheten att starta ett ekologiskt jordbruk i sin hemby Waldviertel i nordvästra Österrike. Här är landskapet kuperat och robust med sandiga marker som lagrar värme: en speciellt bra miljö för smakrika örter.
Johannes har alltid varit en passionerad förespråkare för ekologiskt jordbruk och hans idé om att marknadsföra örter och kryddor var då banbrytande. Med sin farfars gamla läderbyxor och sina röda glasögon på nästippen har Johannes blivit en karaktäristisk ambassadör för Sonnentor.
Sonnentor har en stigande tillväxtkurva och en del av framgången är att de arbetar enligt principen om gemensam ekonomi. Det vill säga att man har en solidarisk syn på fördelningen av intäkterna. Miljötänk, en direkt handel med bönder runt om i världen och användningen av förnybara råvaror istället för plast i förpackningar, är andra lyckosamma faktorer.
Inte nog med att kryddorna och teerna skördas för hand, de vägs och packas också manuellt. Idag finns det över 900 produkter i Sonnentors sortiment och du hittar alltifrån örter, te, kryddor, kex och kaffe till oljor och buljonger.
FEM FRAMGÅNGSFAKTORER
• Använder inte palmolja.
• Använder inga kemikalier.
• Köper direkt från odlarna och jobbar med över 500 ekologiska bönder runt om i världen.
• Produkterna packas för hand.
• Miljösnälla förpackningar: 80 % av allt förpackningsmaterial kommer från förnybara källor, och 96 % kan antingen komposteras eller återanvändas. Detta innebär att Sonnentor hittills har sparat 250 ton plast.
SOLPORTEN
Logotypen uttrycker Sonnentors koppling till regionen: en leende sol som inspirerats av de så kallade “solportarna” i Waldviertel. På medeltiden symboliserade nämligen en snidad sol på träporten till bondgården att bonden var självständig och inte ägdes av någon överherre. Denna frihet och självbestämmande är fortfarande Sonnentors grundläggande värdering.
Lämna ett svar